Design­byråene som vant Stimulab-kontraktene

Seks byråer er i gang med å levere design i syv prosjekter som fikk Stimulab-støtte i 2022.

Design­byråene som vant  Stimulab-kontraktene
Kontraktene for å levere design i Stimulab-prosjektene som fikk støtte i 2022 er nå signert etter at anbundskonkurransene gikk gjennom høsten, vinteren og helt frem til januar 2023.

Stimulab-ordningen fra Digitaliseringsdirektoratet skal øke bruken av tjenestedesign i det offentlige, og hvert år deles det ut inntil 21 millioner kroner til offentlige prosjekter som ønsker å skape eller forbedre innbyggertjenester gjennom brukerorientert eksperimentering.

I løpet av høsten og vinteren 2022 ble det gjennomført anbudskonkurranser for innkjøp av designkompetanse i prosjektene. Stimulab-midlene skal med disse kontraktene gå uavkortet til innkjøp av designkompetanse med tjenestedesign som hovedkompetanse.

Her følger en oversikt hvor mange som leverte tilbud til de forskjellige prosjektene og hvem som til slutt vant kontraktene for å levere tjenestedesign.

Prosjekt «Informasjonsutveksling med redusert klinisk rapporteringsbyrde»

Direktoratet for e-helse er oppdragsgiver i dette prosjektet, hvor de skal samarbeide med Helsedirektoratet, Folkehelseinstituttet, KS/kommuner og fastleger.

Prosjektet handler om å forbedre den digitale informasjonsutvekslingen mellom fastleger og helseforvaltningen eller andre myndighetsorganer, som i dag skjer gjennom ulike portaler og løsninger for registrering og rapportering av data.

Direktoratet ønsker bistand til å se nytt på situasjonen ved hjelp av tjenestedesign og systemisk design.

Prosjektet mottok 2 tilbud, og PwC ble valgt som leverandør.

Kontrakten har en verdi på 5 millioner kroner og ble inngått i desember 2022.

Prosjekt «Effektiv håndtering av naturfare»

I dette prosjektet ønsker Meteorologisk institutt (MET), Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) og NRK å undersøke hvordan de kan bli bedre på å varsle innbyggerne.i Norge om naturfarer.

Ved å se på ulike aktørers håndtering av naturfarer og kartlegge selve varslingssystemet og «brikkene» det består av, ønsker de å finne problemdefinisjoner og løsningsområder.

Målet for prosjektet er at flere skal oppleve varsler om naturfare som relevant og nyttig, at det blir enklere å vite hva man bør gjøre når det er varslet uvær, og at det oppleves både økt trygghet og redusert skadeomfang.

Prosjektet mottok 5 tilbud, og designselskapet Halogen ble valgt som leverandør.

Kontrakten har en verdi på 6,2 millioner kroner og ble inngått i slutten av november 2022.

Prosjekt «Tiltaksoppfølging for voldsutsatte i sårbare livssituasjoner»

Oppdragsgiver for dette prosjektet er Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir), i samarbeid med NAV, Arbeids- og velferdsdirektoratet, Helsedirektoratet, Politidirektoratet, RVTS Vest og Asker kommune.

Prosjektet handler om å finne bedre måter å hjelpe voksne i sårbare livssituasjoner som utsettes for vold. I dag er det vanskelig å finne de riktige tiltakene som kan hjelpe og bedre livssituasjonen for den voldsutsatte, delvis fordi tiltakene eies av ulike etater og organisasjoner på en lite oversiktlig måte, og dels på grunn av kompleksiteten i livssituasjon og kontekst hos den voldsutsatte.

Prosjektet mottok kun ett tilbud. Designbyrået EGGS Design ble valgt som leverandør.

Kontrakten har en verdi på 6,2 milloner kroner og ble inngått i slutten av november 2022.

Prosjekt «Sømløs service fra førstelinjen»

I dette prosjektet ønsker Universitetsbibliotekene ved UiT, NTNU og UiO å undersøke hvordan biblioteksektoren kan forenes rundt en helhetlig, fremtidsrettet og brukersentrert måte å utvikle tjenester på.

Bakgrunnen for prosjektet er at brukerne opplever universitetsbibliotekenes tilbud som fragmentert. Det kan ha årsaker som faglig spredning, store organisasjoner og utilstrekkelig samarbeid internt eller på tvers av institusjoner og hierarkier.

Gjennom prosjektet ønsker bibliotekene å finne ut hvordan de kan utvikle tjenester på en hensiktsmessig og fremtidsrettet måte, som treffer brukernes behov og oppleves som sømløse, tilgjengelige, berikende og forståelige.

Prosjektet mottok kun ett tilbud. Det kom fra Netlife Design som også ble valgt som leverandør.

Kontrakten har en verdi på 5 millioner kroner og ble inngått i starten av november 2022.

Prosjekt «Ny i nordland - et helhetlig mottakssystem for arbeids-og familieinnvandrere»


Prosjektet er et samarbeid mellom Nordland fylkeskommune, to distriktskommuner, to bykommuner, og Nord universitet.

Nordland ønsker å realisere sitt potensiale, med en visjon om langsiktig vekst og verdiskaping i det grønne skiftet. Men samtidig har fylket utfordringer med negativ befolkningsutvikling.

Arbeids- og familieinnvandrede til Nordland mangler brukerorienterte mottaks- og integreringstjenester tilrettelagt fra det offentlige. Brukerreisen er kompleks og tjenestetilbudet oppleves ofte som forvirrende.

Prosjektet mottok 5 tilbud, og Designit Oslo ble valgt som leverandør.

Kontrakten har en verdi på 6,4 millioner kroner og ble inngått i starten av oktober 2022.

Prosjekt «Klagebehandling økonomisk sosialhjelp»

Statsforvalterens fellestjenester (STAF) ønsker i dette prosjektet å utforske mulige forbedringer i samhandlingen rundt klagebehandling på økonomisk sosialhjelp.

Statsforvalterne og kommunene møter mange utfordringer knyttet til saksbehandlingen på tvers av kommunal og statlig sektor. I dag fremstår behandlingen som tre prosesser uten felles prosesseiere eller støttesystem.

Oppdragsgiveren ønsker at brukerne skal slippe å vente unødvendig lenge, og at klagebehandlingen kan oppleves som én sammenhengende prosess.

Prosjektet mottok 2 tilbud, og Halogen ble valgt som leverandør.

Kontrakten har en verdi på 5 millioner kroner og ble inngått i midten av november 2022.

Prosjekt «Sunn og bærekraftig mat i barnehagen uten uheldig arbeidsbelastning for personalet»

Trondheim kommune ønsker med dette prosjektet å finne ut hvordan arbeidet med matservering i barnehagen kan løses slik at de ikke står i konflikt med nærhet til barna og andre pedagogiske krav, men heller oppleves som verdifullt for både barn og personale. De ønsker å utvikle nye konsepter for matservering og få testet nye løsninger og prosesser gjennom eksperimentering og eventuelt et pilot-prosjekt.

Prosjektet mottok 5 tilbud, og Comte Bureau ble valgt som leverandør. Dette var det siste av Stimulab-prosjektene fra 2022 som fikk tildelt leverandør, og kontraktsinngåelsen ble ikke kunngjort før i midten av januar 2023.

Kontrakten har en verdi på 5 millioner kroner og ble inngått første virkedag i januar 2023.

Leveransen er ukjent i Stimulab-prosjektene

Stimulab-prosjekter skal ha en åpen og eksperimenterende tilnærming, hvor det ikke er gitt på forhånd hva den konkrete leveransen vil være.

Resultatet av prosjektene skal likevel være en eller annen løsning som er forankret hos prosjekteieren og som skal implementeres.

Prosjektene har fått økonomisk støtte som forplikter til å følge en prosess kalt «den triple diamanten». I løpet av prosessen avdekkes det hva leveransen vil være, dens komplektistet, størrelse, og hvor langt man kommer i en eventuell implementering.

I anskaffelsene av designkompetanse anslås de fleste prosjektene å en varighet på inntil 12 måneder.

Kriteriene for valg av leverandør

Tildelingskriteriene og vekting var som følger:

  • Oppdragsforståelse, 50%
  • Sammensetning av team, kompetanse og kapasitet, 40%
  • Pris, 10%