This Is Service Design Thinking

I 2010 var tjenestedesign et nytt buzzword, og denne boken ble for mange selve hjørnesteinen for å jobbe med tjenestedesign-metodikk.

This Is Service Design Thinking

Tjenestedesign er utforming og markedsføring av tjenester som forbedrer kundeopplevelsen, og samspillet mellom tjenesteleverandørene og kundene. Med denne boken fortelles historien om to kaffebarer rett ved siden av hverandre, som hver selger nøyaktig samme kaffe til nøyaktig samme pris. Da er det tjenestedesign som får deg til å gå inn i den ene og ikke den andre.

Kanskje den ene spiller musikk og den andre ikke. Kanskje den ene tar kredittkort og det andre er kun kontanter. Kanskje du liker utformingen av den ene over den andre, eller en har mer komfortable sitteplasser. Kanskje personalet på en er vennligere, eller tegner finere latte-art. Alle disse nyansene kan være utformet gjennom tjenestedesign.

This Is Service Design Thinking er er delt inn i tre seksjoner:

  • Fem grunnleggende prinsipper
  • En rekke verktøy og metoder som brukes i tjenestedesign
  • Eksempler fra virkelighten, case-studier fra 5 selskaper som har gjordt inspirerende prosjekter innen tjenestedesign
  • «Customer Journey Canvas», en mal som kan brukes til å raskt skissere hvilken som helst tjeneste på ett enkelt ark – og fange opp ulike interessenters bekymringer: f.eks. kunder, førstelinje-medarbeidere, og ledelse.

This is Service Design Thinking introduserer en tverrfaglig tilnærming til utforming av tjenester. Boken er satt sammen for å beskrive og illustrere det som i 2010 var et nytt felt – tjenestedesign. Et felt hvor grensene mellom produkter og tjenester viskes ut og man har en annen måte å tenke på.

Boken introduserer tjenestedesign-tankegang på en måte som er tilgjengelig for både nybegynnere og studenter, samtidig som den kan fungere som en ressurs for erfarne designfagfolk.

Forfattere av boken er Marc Stickdorn og Jakob Schneider, men boken inneholder faktisk bidrag fra 23 forskjellige forfattere/bidragsytere.

Her er noen steder du kan kjøpe boken:

This Is Service Design Thinking. 9789063692568. Innbundet - 2014 | Akademika.no
This is Service Design Thinking introduces an inter-disciplinary approach to designing services. Service design is a bit of a buzzword these days and has gained a lot of interest from various fields
This is Service Design Thinking. Basics - Tools - Cases
This is Service Design Thinking introduces an inter-disciplinary approach to designing services. 23 international authors and even more online contributors from the global service design community invested their knowledge, experience and passion together to create this book.