Statens vegvesen: –Ja, vi er en del av problemet
Statens vegvesen vil leve opp til FNs bærekraftsmål, og lover byutvikling, teknologi, innovasjon og trygge arbeidsforhold.
FNs 17 bærekraftsmål handler om å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringer innen 2030. I juni 2021 la regjeringen frem den nasjonale handlingsplanen for målene, «Mål med mening», som ble vedtatt av Stortinget 5. april 2022.
I anledning de åtte årene som gjenstår, har direktøren for transport og samfunn publisert en kronikk om hvordan Statens vegvesen ønsker å bidra til det grønne skiftet og leve opp til FNs bærekraftsmål.
—Det er svært alvorlig det som nå skjer med klimaet. Karbonbasert veitrafikk, og dermed Statens vegvesen, er opplagt en del av problemet. Men med Vegvesenets ansvar, kompetanse, erfaring og ressurser så er vi også en sentral del av løsningen.
Lund skriver at bærekraft må være styrende for alt Statens vegvesen gjør, til tross for dilemmaer og kolliderende hensyn.
Veitrafikken står for 17 prosent av de totale utslippene av klimagasser i Norge, og veitrafikken økte med 3,8 prosent fra 2020 til 2021.
—Vi i Statens vegvesen skal legge til rette for at utslippene fra veitransport blir halvert innen 2030. Vi skal ta vare på, og utnytte bedre, den infrastrukturen vi allerede har. Og da må vi også tørre å stille spørsmålet om hvilke nye prosjekter vi ikke skal bygge.
Byutvikling, innovasjon og teknologi
Lund skriver at vegvesenet skal bidra til byvekst- og byutvikling for å redusere personbiltransport i byene og gi en mer bærekraftig bystruktur.
–Vi skal gi trafikantene bevegelsesfrihet ved å gjøre det enkelt å bruke og skifte mellom ulike transportformer. Vi skal sørge for at innovasjon og teknologi hjelper oss til å nå målene om bærekraftige transportsystemer, byer og samfunn.
—Herfra og inn må alt skje raskere og med større kraft. Skal det bli et grønt skifte må også vi i Statens vegvesen gjøre vår del av jobben.