Helsingfors kjøper tjenestedesign for 228 millioner

I forbindelse med sin strategi frem mot 2025 har byen valgt ut designbyrået Gofore som partner for inkluderende tjenestedesign.

Helsingfors kjøper tjenestedesign for 228 millioner
Helsingfos kjøper tjenestedesign fra et selskap med over 1000 ansatte. På bildet er Isoisänsilta-broen. Foto: Tapio Haaja

Valget skjedde i en abudsrunde hvor 45 tilbydere kjempet om en rammeavtale verdt 22 millioner euro. Helsingfors la 60 prosent vekt på kvalitet og endte opp med å velge Gofore, et konsulentselskap med litt over 1000 ansatte i Finland, Tyskland, Spania og Estland.

Helsingfors var designhovedstad i 2012, og har siden den gang brukt design til å løse systemiske og samfunnsmessige utfordringer. I løpet av det siste tiåret har byen blitt godt kjent for sin bruk av design og teknologi som verktøy for byfornyelse.

I forbindelse med strategien byen følger frem mot 2025 påpeker ordfører Juhana Vartiainen at den ledende tanken i byutviklingen er «vekst».  

Ordfører i Helsingfors Juhana Vartiainen.

«En by hvor du kan være den du er, skape muligheter og gripe dem.»

– Dette betyr ikke bare vekst i befolkning og økonomi, men også, for eksempel, at Helsingfors er et godt sted å vokse opp, et sted å øke kompetansen din og videreutvikle du har gående for deg. Helsingfors skal være en by hvor du kan være den du er, skape muligheter og gripe dem. Dette krever også langsiktig, bærekraftig økonomisk vekst. Målet vårt er at vår felles strategi skal lede oss mot en bedre by som er fast bestemt på å muliggjøre et godt, morsomt og bærekraftig liv for alle innbyggere.

Strategien omfatter også å forebygge ulikhet og utenforskap. Med over tusen digitale kanaler ønsker Helsingfors å skape en sammenhengende brukeropplevelse for alle slags forskjellige innbyggere.

Inkludering og proaktive tjenester

– I tillegg til inkludering er vi inspirert av utviklingen av proaktive tjenester, den typen som Gofore har vært involvert i, bl.a. i et prosjekt som forbedret tjenestereisen i tidlig oppvekst. Slike proaktive tjenester kan for eksempel utvikles for eldre og innvandrere, sier Gofores leder for tjenestedesign Viljakaisa Aaltonen.

– Dette er spesielt oppmuntrende for oss, siden vi målrettet har investert i vår designkompetanse i mange år og teamet vårt omfatter over hundre designere. Basert på denne seieren er Gofore Finlands beste digitale tjenestedesignpartner. Takk, Helsingfors, for tillitserklæringen, avslutter Aaltonen.

Gofore hadde i 2021 en nettoomsetningen på 104,5 millioner euro og er notert på Nasdaq Helsinki Ltd. i Finland.

Les mer på Helsingfors sine strategisider, og Gofore sine nettsider.