DIP-støtte til tjenestedesign

DOGA deler i år ut 10 millioner til prosjekter som vil innovere med design i idéutviklingsfasen. Blant tidligere mottakere er det flere tjenestedesign-prosjekter.

Man working on prototypes in paper and cardboard at desk
Søk støtte fra Designdrevet Innovasjonsprogram

DIP skal fremme designdrevet innovasjon i Norge ved å dele ut økonomisk støtte til utvalgte innovasjonsprosjekter. I løpet av de siste 14 årene har programmet delt ut omtrent 100 millioner kroner. Prosjektstøtten er begrenset til idéfasen, som jo er en fase hvor tjenestedesign virkelig skinner, og programmet forplikter mottakerne til å utnytte designkompetanse og brukersentrert designmetodikk for å skaffe innsikt og generere nyskapende idéer.

Hvem kan søke?

Alle private foretak som er MVA-registrerte og selger varer eller tjenester kan søke om støtte, med unntak av enkeltpersonforetak. En viktig forutsetning er at prosjektet er i idéfasen og kan starte så snart støtten blir innvilget.

Hva ser de etter?

Søknadene blir vurdert basert på en rekke kriterier som er interessant for tjenestedesignere:

  1. Brukerens behov: Kjernen i all tjenestedesign er også et av kjernekriteriene hos DIP, prosjektet må ta utgangspunkt i behovene hos brukerne. Det er viktig at prosjektet «utvikler og utprøver metoder for å avdekke brukernes erkjente og ikke-erkjente behov»
  2. Bruk av designkompetanse: Det forventes at designkompetanse aktivt benyttes i prosjektgjennomføringen. Som tjenestedesigner må du vise hvordan du planlegger å bruke faget i prosjektet.
  3. Innovasjonsgrad: DIP er ute etter noe nytt og spennende, ikke bare en gjenbruk av gamle ideer.
  4. Bærekraft: Prosjektet bør være sosialt, miljømessig og økonomisk bærekraftig.
  5. Målbar effekt og lønnsomhet: Prosjektet må kunne gi konkrete og varige resultater.
  6. Formidling av resultater: DIP ønsker at all erfaring og kunnskap som er oppnådd under prosjektet blir delt med Norsk design- og arkitektursenter etter prosjektslutt.
  7. Addisjonalitet: At prosjektet er addisjonelt betyr at det omfatter aktiviteter som ikke ville bli gjennomført uten tilskudd fra DIP.
  8. Spesifikt og målbart: Prosjekt bør adressere en tydelig og spesifikk problemstilling, og målene for prosjektet skal være klart definert og forståelig.
  9. Forankret: Prosjektet må være solid forankret i organisasjonen. Med det menes det at ledelsen og ansatte forstår og støtter prosjektet.
  10. Samarbeid: Prosjektet bør inkludere samarbeid med relevante partnere som kan være for eksempel brukerrepresentanter, forskningsinstitusjoner, leverandører, kunder og så videre.

Hva kan du få støtte til?

DIP tilbyr støtte til en rekke aktiviteter som er relevante for tjenestedesignere. Disse inkluderer:

  • Brukerinnsikt En viktig del av tjenestedesign, og DIP gir støtte til aktiviteter som bidrar til å forstå brukernes behov og ønsker.
  • Idéutvikling: DIP gir støtte til idéutviklingsfasen, hvor nye muligheter, konsepter og løsninger utformes basert på brukerinnsikt.
  • Prototyping og testing: DIP gir støtte til prototyping og testing av løsninger. Dette er en viktig del av tjenestedesignprosessen, hvor løsninger testes og forbedres basert på tilbakemeldinger fra brukerne.

DIP støtter ikke selve utviklingen eller implementeringen av produkter og tjenester. Likevel blir det lagt vekt på at konseptet man kommer frem til senere kan tas over i en utviklings- og implementeringsfase og få en reell effekt. Effekten må kunne måles, og det kan være for eksempel i form av økt kompetanse, styrket innovasjonsevne, større kundetilfredshet, økte markedsandeler, ny markedsadgang og mer.

Hvor mye støtte kan du få?

Hvert prosjekt kan få inntil 50% av total kostnad dekket i form av DIP-midler. DOGA har siden 2009 delt ut ca. 100 millioner kroner til totalt 244 prosjekter. Støtten betales ut 2/3 ved tildeling, og 1/3 når det er levert sluttrapport for prosjektet.  

Støtte til tjenestedesign

Blant de 244 prosjektene som har fått støtte tidligere handler flere av dem om å utforme tjenester. På Doga sine nettsider kan man gå gjennom alle mottakere, men vi har plukket ut noen som er relevante med tanke på utforming av nye tjenester:

  • DIPS (Distribuert Informasjons- og Pasientdatasystem i Sykehus) fikk i 2021 støtte til å skape en helhetlig løsning for pasientoppfølging i hjemmet, med pasienten i sentrum.
  • Podcasten «Frilanslivet» fikk i 2021 støtte til å utforske hvordan frilanserne skaffer seg kunnskap om forretningsdrift, og finne frem til nye tjenester som kan gjøre hverdagen enkelere for frilansere i kunst- og kulturnæringen.
  • Coright fikk i 2021 støtte til å utforske en tjeneste som kan koble rettighetshavere og andre aktører sammen og gi dem oversikt over komplekse kontrakter og bruksrettigheter i etterkant av en filminnspilling.
  • Zimmer & Peacock fikk i 2020 støtte til å gjøre dybdeintervjuer og research i forkant av utviklingen av et analyseverktøy for elektrokjemiske sensorer. De skulle demonstrere hvordan blant annet brukerinnsikt og tjenestedesign kunne brukes for å utvikle en lønnsom forretningsmodell og finne nye bruksområder for allerede etablert teknologi.
  • Standard Norge fikk i 2020 støtte til å finne måter å øke bruken av standarder i norsk næringsliv. Målet var bidra til at det i større grad utvikles produkter, tjenester og konsepter som fungerer i en større sammenheng.
  • Teknologiprodusenten NNNN ønsket å utvikle et grønt konsept og avdekke om det finnes rom i markedet for en «lyd-som-tjeneste»-modell – og hvordan en slik tjeneste kan utformes.
  • Disputas fikk i 2020 støtte til å kjempe mot lettbente nyheter og polariserende svart-hvitt-argumenter. Gjennom å skaffe inngående brukerinnsikt ville de lage en tjeneste for å oversette tunge tekster til et format som treffer moderne brukere på en intuitiv måte.
  • Jodacare fikk i 2020 støtte til å heve livskvaliteten for personer med demens gjennom å skaffe seg dypere innsikt i primærbrukerne, helsevesenet, tjenestetilbydere og støttespillere, og å se nærmere på samhandlingen mellom alle disse aktørene.
  • Gründerbedriften Vil Bidra fikk i 2020 støtte til å koble sammen eldre som trenger hjelp i hverdagen med eldre som savner å være til nytte i hverdagen. De ville finne aktuelle brukere og definere hva slags tjenester de kunne tilby.
  • Viking Outdoor Footwear fikk i 2020 støtte til å utvikle «sirkulære» barnesko – sko som enkelt kan repareres, gjenbrukes og gjenvinnes – sammen med en sirkulær tjeneste som skoene kunne være en del av.
  • Procanovil fikk i 2019 støtte til å designe den ultimate brukeropplevelsen for IT-brukerstøtte.

Se alle mottakerne tilbake til 2016 hos Doga.

Dette var en kort innføring i DIP og hvordan det kan styrke tjenestedesignprosjekter. Hvis du har en idé som trenger litt ekstra drivstoff for å komme i gang, kan DIP være akkurat det du trenger.

Søknadsfrist for DIP i 2023 er 25. mai. Lykke til med søknaden!

Dette er DIP
Dette er DIP
Årets viktigste innovasjonsprosjekter
Dette er blant de mest spennende innovasjonsprosjektene som blir satset på i Norge i tiden fremover.
Dette er årets DIP-mottakere
Disse 20 norske nyskapingsprosjektene skal dele på 8,5 millioner kroner i DIP-milder fra Design og arkitektur Norge (DOGA).
Årets viktigste innovasjonsprosjekter
Disse 18 norske prosjektene skal dele på 8,5 millioner kroner fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP).
DIP-mottakere
DIP-mottakere