Computerworld dekker tjenestedesign i Nav

Brukerreiser og brukeropplevelse får stadig mer oppmerksomhet i det offentlige.

En mobiltelefon med Computerworld-nettavisen.
Å jobbe i Nav er ekstremt meningsfylt, videreformidler Computerworld.no i sitt intervju med tjenestedesigner Dagne Vaa. Foto: Faksimile fra Computerworld. 

Det snakkes stadig mer om  brukerreise og brukeropplevelse i forbindelse med offentlige prosesser, påpeker journalisten i Computerworld. I den anledning har de rettet fokuset mot «det unge fagfeltet» tjenestedesign og intervjuet Vaa om hennes virke i Nav.

I artikkelen forteller hun om en hverdag med diplomati, nettverksbygging, historiefortelling og tilrettelegging – alt for å sakte men sikkert endre tankesettet i organisasjonen slik at brukeren alltid settes i sentrum. Og det må tenkes helhet, hele tiden. Hun forteller om utfordringer med silo-inndeling, effektmåling, budsjetter, ideer om forvaltning og tilbakemeldingssløyfer i fremtiden.

Vaa har 10 års arbeidserfaring innenfor tjenestedesign og er på sitt fjerde år som ansatt i Nav. I mars ble hun kåret som en av Norges 50 fremste tech-kvinner i 2022 av ODA-nettverket og Abelia. Da ble hun valgt ut fra over 1000 nominerte.

Å jobbe i Nav er ekstremt meningsfylt, for det påvirker så mange mennesker. Det er for alle, og det er å videreutvikle velferdsstaten slik jeg mener den burde være.
—Dagne Vaa til Computerworld

Hele intervjuet kan leses bak betalingsmuren på Computerworld.no.

(+) Tjenestedesign i Nav: – Alt må henge sammen
Stadig oftere hører vi om brukerreise og -opplevelse når en bruker skal gjennom en offentlig prosess. Det gjelder også hos Nav.

Mer om Nav og tjenestedesign

Her er noen utvalgte lenker om Nav og tjenestedesign:

Tjenestedesigner - Universell utforming av NAVs digitale tjenester
NAV skal levere tjenester som fungerer for alle innbyggere. Dette er en veileder for utviklingsteam i NAV for å sikre universell utforming i våre digitale tjenester.
Tjenestedesigner Dagne Vaa i NAV er kåret til en av Norges fremste tech-kvinner – MEMU
Evaluering av «Utsiden inn» - Et innovasjonsprosjekt med bruk av tjenestedesign i form av «den triple diamant» ved fem NAV-kontor - nav.no
Denne rapporten presenterer funn fra en evaluering som Arbeidsforskningsinstituttet AFI ved OsloMet har uført for Arbeids- og velferdsdirekt