Computerworld dekker tjenestedesign i Nav
Brukerreiser og brukeropplevelse får stadig mer oppmerksomhet i det offentlige.
Det snakkes stadig mer om brukerreise og brukeropplevelse i forbindelse med offentlige prosesser, påpeker journalisten i Computerworld. I den anledning har de rettet fokuset mot «det unge fagfeltet» tjenestedesign og intervjuet Vaa om hennes virke i Nav.
I artikkelen forteller hun om en hverdag med diplomati, nettverksbygging, historiefortelling og tilrettelegging – alt for å sakte men sikkert endre tankesettet i organisasjonen slik at brukeren alltid settes i sentrum. Og det må tenkes helhet, hele tiden. Hun forteller om utfordringer med silo-inndeling, effektmåling, budsjetter, ideer om forvaltning og tilbakemeldingssløyfer i fremtiden.
Vaa har 10 års arbeidserfaring innenfor tjenestedesign og er på sitt fjerde år som ansatt i Nav. I mars ble hun kåret som en av Norges 50 fremste tech-kvinner i 2022 av ODA-nettverket og Abelia. Da ble hun valgt ut fra over 1000 nominerte.
Å jobbe i Nav er ekstremt meningsfylt, for det påvirker så mange mennesker. Det er for alle, og det er å videreutvikle velferdsstaten slik jeg mener den burde være.
—Dagne Vaa til Computerworld
Hele intervjuet kan leses bak betalingsmuren på Computerworld.no.
Mer om Nav og tjenestedesign
Her er noen utvalgte lenker om Nav og tjenestedesign: