Brukerreise-plattform henter 125 millioner

TheyDo ønsker å revolusjonere arbeidet med brukerreiser. I desember hentet de 125 millioner kroner for å bygge videre på plattformen.

Brukerreise-plattform henter 125 millioner
Jochem van der Veer, medgrunnlegger i Theydo, presenterte den nye brukerreise-plattformen i København. Foto: Service Design Global Conference 2022

På tre år har nederlandske TheyDo forvandlet seg fra et tremanns konsulentselskap innen tjenestedesign, til en hurtigvoksende digital plattform for kunde- og brukerreiser.

TheyDo har som mål å forenkle og forbedre arbeidet med å kartlegge og organisere kundereiser. Siden 2019 har plattformen vokst raskt til over 5000 brukere og har fått en rekke «enterprise»-kunder på skrytelisten. I desember sikret det Amsterdam-baserte selskapet en Serie A-finansiering. Til nå har de dermed hentet til sammen 178 millioner i finansiering og skal satse videre ved å utvide teamet og bygge ut plattformens funksjoner og integrasjoner.

Serie A-runden i desember landet på rundt 125 millioner kroner i finansiering fra venture capital-selskaper. Blant investorene er det navn fra kjente bedrifter som Intercom, Miro, Figma, Snowflake, Calendly, Retool, og Amplitude.

«Vi ser en fremtid der brukerreise-sentrert arbeid er normen for hvert selskap, og hvor de enkelt kan skalere tjenestedesign på tvers av team, produkter og geografier.»
Jochem van der Veer

Vil skalere tjenestedesign

I oktober 2022 holdt med-gründer Jochem van der Veer et foredrag på Service Design Global Conference i København. Der snakket han om at tjenestedesign i selskaper kan skaleres opp betydelig hvis arbeid med brukerreiser blir en mer kollaborativ og tverrfunksjonell prosess. Han la frem TheyDo som et rammeverk og mente at det kan hjelpe bedrifter til å bevege seg fra et produktsentrisk tankesett til å bli mer brukersentriske, eller «journey-centric».

TheyDo har et tidsriktig grensesnitt og lover å forenkle og strømlinjeforme arbeidet med å tegne opp og administrere brukerreiser. Foto: Jochem van der Veer / SDN SDGC22

Problemer med tradisjonelle brukerreiser

Jochem pekte på at tradisjonelle måter å visualisere brukerreiser kommer til kort på en rekke punkter. Han mener visualiseringene er for statiske og at arbeidet med å tegne dem ut ikke er en sann kollaborativ prosess. Det er som regel bare én som virkelig eier fremstillingen, og som må gjøre endringer og versjoneringer. Reisene blir også for éndimensjonale, det må lages mange visualiseriner som er relativt like hverandre for å vise brukeropplevelser som ligger nært hverandre men likevel er forskjellige. Og han mente at man ofte behandler visualiseringen av brukerreisene som en leveranse i seg selv og at de i for stor grad blir målet heller enn middelet – det blir for lite fokus på å faktisk bruke kundereisene til å skape endring og forbedre brukeropplevelser.

I en demo hvor også Cisco var med og viste sin arbeidsmetodikk på plattformen, fikk publikum se hvordan man i TheyDo skal kunne samarbeide om å tegne ut flerdimensjonale reiser i alle slags nivåer, fra steg og flyter til brukerreiser og hele kundereisen i et overordnet livssyklus-perspektiv.

Livssyklus-visualisering i TheyDo. Foto: Jochem van der Veer / SDN GSDC22

Bygger ut plattformen

Med pengene fra finansieringen har TheyDo sagt at de skal bygge dataintegrasjoner fra analyseverktøyer, konsolidering av CX-målinger, og bringe beregninger som NPS og andre målinger inn i applikasjonen fra ulike kilder. Målet er å bygge ut funksjoner som gjør et team i stand til å ta beslutninger rundt alle brukerreisene sine på ett sted.

På bloggen sin har TheyDo publisert et spoiler-varsel om at de vil gi ut en «game changer» relatert til innsiktsstyring i begynnelsen av januar 2023.

Se mer og prøv appen på Theydo.com